Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Høst
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
har kunnskap om elevers utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
Innhold
Praksisopplæringen i faglærerutdanningen i musikk er veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en integrert del av utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med den delen av utdanningen som foregår ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er lagt opp til en viss progresjon i fokus for praksis over de tre årene, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av skolens virksomhet, i hovedsak til studentens fagvalg.
Praksisperioden består av 15 dager i kulturskolen.
I PRA081 praksis 3 – Undervisning i kulturskole skal studenten:
Delta på praksisseminar tilhørende PRA081
selvstendig og sammen med andre planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk
kjenne til skolens arbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø og selv kunne møte mangfold og elevvariasjon og skape motivasjon gjennom differensiert opplæring
formulere mål for opplæringen, vurdere elevenes måloppnåelse, gi både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger til elevene
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold og kjenne til hvordan praksisskolen arbeider med flerkulturalitet
kjenne til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og få trening i å bruke disse
bruke digitale verktøy i egen undervisning
Undervisnings- og læringsformer
Teamarbeid, individuell forberedelse, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning på hovedinstrument
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent praksisseminar
Godkjent obligatorisk fremmøte i praksisperioden
Godkjent praksis
Eksamen
Bestått praksisrapport som dokumenterer studentens arbeid og utvikling i praksisperioden, samt drøfter relevante teorier i forhold til dette.
Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.