Praksis 4 Videregående skole og tverrfaglig prosjekt
PRA080-1
Inngår i studieprogram
Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om elevers utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold
kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
har innsikt i hvordan bakgrunn og erfaring former forståelse både hos elever og lærere
har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring i ulike fag og hvordan kompetanse og arbeidsformer fra ett (fag)område kan bidra til læring i et annet fag
har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
har innsikt i egen utvikling som lærer og kan vurdere egen kompetanse og læringsbehov
Innhold
Praksisopplæringen i faglærerutdanningen i musikk er veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en integrert del av utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med den delen av utdanningen som foregår ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er lagt opp til en viss progresjon i fokus for praksis over de tre årene, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av skolens virksomhet, i hovedsak til studentens fagvalg. Praksis består av 17 dager i videregående skole og med tverrfaglige prosjekt.
I PRA080 - praksis 4 - Videregående skole og tverrfaglig prosjekt skal studenten:
Delta på praksisseminar tilhørende PRA080
selvstendig og sammen med andre planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk
lede og observere gruppeprosesser, kommunikasjon og samhandling i klassen og i samtale med praksislærer og medstudenter reflektere over elevvariasjon og læringsmiljø
i samtale med skolens ledelse få kjennskap til skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing og barn og unge i krise, og kjenne skolens planer for krisehåndtering
utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av universitetets faglærere eller av øvingslærere på praksisstedet
gjøre seg kjent med fokuspunktene for praksisperioden og utarbeide problemstillinger til trepartsamtalen i profesjonsseminaret etter praksis
reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer
Undervisnings- og læringsformer
Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent praksisseminar
Godkjent obligatorisk fremmøte i praksisperioden
Godkjent praksis
Eksamen
Bestått praksisrapport som dokumenterer studentens arbeid og utvikling i praksisperioden, samt viser til drøfting av relevante teorier i forhold til dette.
Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.