Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om kommunikasjon med elever på ulike alderstrinn
kunne sammen med andre bidra til planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning
bidra til å legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i musikk
sammen med andre bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset skoleslaget
sammen med andre bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
kunne diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
kunne håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veileder, vise evne til refleksjon over egen faglige utøvelse og eventuelt justere egen faglige utøvelse etter tilbakemelding fra veileder
kjenne til betydningen av begrepet forskningsbasert undervisning
Innhold
Praksisopplæringen i faglærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en integrert del av utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med de delene av studiet som foregår ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er lagt opp til en viss progresjon i fokus for praksis over de tre årene, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av skolens virksomhet, i hovedsak til studentens fagvalg. Praksisperioden består av 10 dager praksis i grunnskolen.
I PRA079 Praksis 2 – Grunnskole skal studenten:
delta på praksisseminar
delta i undervisningsoppgaver sammen med praksislærer og gjøre seg kjent med praksisskolens lokale læreplaner i musikk samt verktøy og strategier for kartlegging og arbeid med grunnleggende ferdigheter
planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i faget musikk
benytte planleggingsdokumenter som utgangspunkt for undervisning og veiledning
gjøre seg kjent med hvilke oppgaver grunnskolens kontaktlærer har og delta i det brede spekteret av en grunnskolelærers arbeidsoppgaver, som kontakt med elevene, foreldresamarbeid, kollegasamarbeid og møtevirksomhet
utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
Undervisnings- og læringsformer
Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent praksisseminar
Godkjent obligatorisk fremmøte i praksisperioden
Godkjent praksis
Eksamen
Bestått praksisrapport som dokumenterer studentens arbeid og utvikling i praksisperioden, samt viser til drøfting av relevante teorier i forhold til dette.
Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.