Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk.
Forkunnskapskrav
PRA064.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har erfaringsbaserte kunnskaper om
den tospråklige læreren som del av skolen og lokalmiljøet
hva som er hensiktsmessige læremidler og undervisningsmetoder
hvordan gode flerkulturelle læringsmiljø kan utvikles
den tospråklige lærerens rolle i skole-hjem-samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
bruke systematisk og målrettet observasjon som metode i sin utvikling av rollen som tospråklig lærer
gjøre selvstendige og fornuftige valg i forhold til tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
legge til rette for godt samarbeid mellom kolleger, lærer-elev og skole-hjem
tilegne seg ny faglig kunnskap og gjøre aktivt bruk av den i undervisning på måter som er tilpasset elevgruppen
Generell kompetanse
Studenten forstår og respekterer
formålsparagrafen og hovedlinjene i lærerprofesjonens etiske plattform
kommunikasjon og samhandling mellom kolleger, voksne-barn og skole-hjem
sin rolle og sitt ansvarsnivå i skolen og i skole-hjem-samarbeida
Innhold
Rollen som tospråklig lærer, selvstendig utøvelse og tilrettelegging av samarbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.
Hver praksisperiode er normalt 20 sammenhengende dager. Dersom både praksislærer og student ønsker det kan opp til 10 dager organiseres som punktpraksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. Hele praksisperioden må være gjennomført senest to uker før eksamen i obligatorisk emne og innen 12 uker etter at praksisen ble påbegynt.
Eksamen
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i tilhørende obligatorisk fag.