Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk.
Forkunnskapskrav
PRA063.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har erfaringsbaserte kunnskaper om
karakteristiske trekk ved lærerrollen som klasseleder, leder av læringsprosesser og agent for utvikling av positivt flerkulturelt klassemiljø
motivasjon og betydningen dette har for læring
hva som er hensiktsmessige læremidler og undervisningsmetoder
den tospråklige lærerens rolle i skole-hjem-samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
bruke systematisk og målrettet observasjon som metode i sin utvikling av rollen som tospråklig lærer
kan lede læreprosesser for enkeltelever og for elevgrupper
bidra i konfliktløsning og forebyggende arbeid
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene
tilegne seg relevant faglig kunnskap og gjøre aktivt bruk av den i undervisning
Generell kompetanse
Studenten forstår og respekterer
formålsparagrafen og hovedlinjene i lærerprofesjonens etiske plattform
kommunikasjon og samhandling mellom kolleger, voksne-barn og skole-hjem
tillitsforhold i relasjoner til kolleger og elever
Innhold
Rollen som tospråklig lærer, utøvelse i samarbeid med praksislærer og kolleger.
Undervisnings- og læringsformer
Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.
Hver praksisperiode er normalt 20 sammenhengende dager. Dersom både praksislærer og student ønsker det kan opp til 10 dager organiseres som punktpraksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. Hele praksisperioden må være gjennomført senest to uker før eksamen i obligatorisk emne og innen 12 uker etter at praksisen ble påbegynt.
Eksamen
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i tilhørende obligatorisk fag.