Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har erfaringsbaserte kunnskaper om
hva som kjennetegner gode lærere
hva som er hensiktsmessige læremidler og undervisningsmetoder
ulike former for vurdering
hvordan den tospråklige lærerens kompetanse kan brukes i ledelse av læreprosesser i et mangfoldig klasserom
den tospråklige lærerens rolle i skole-hjem-samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
kommunisere med elever
bruke observasjon som metode i sin utvikling av rollen som tospråklig lærer
gjøre seg nytte av veiledning for å utvikle sin lærerrolle
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene
uttrykke seg tilstrekkelig godt i muntlig og skriftlig norsk til å fungere som tospråklig lærer
benytte faglig kunnskap i planlegging av undervisning
Generell kompetanse
Studenten forstår og respekterer
formålsparagrafen og hovedlinjene i lærerprofesjonens etiske plattform
å kunne innta andres perspektiv i samhandling
å kunne ta ansvar
Innhold
Rollen som tospråklig lærer, observasjon og utprøving.
Undervisnings- og læringsformer
Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.
Hver praksisperiode er normalt 20 sammenhengende dager. Dersom både praksislærer og student ønsker det kan opp til 10 dager organiseres som punktpraksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. Hele praksisperioden må være gjennomført senest to uker før eksamen i obligatorisk emne og innen 12 uker etter at praksisen ble påbegynt.
Eksamen
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i tilhørende obligatorisk fag.