Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
erfaringsbaserte kunnskaper om karakteristiske trekk ved lærerrollen
erfaringsbaserte kunnskaper om observasjon i skolefag 1
erfaringsbaserte kunnskaper om planlegging og undervisning i skolefag 1
erfaringsbaserte kunnskaper om hensiktsmessige læremidler og ulike undervisningsmetoder
Ferdigheter
Studenten kan:
observere systematisk
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene
bruke og begrunne ulike læremidler og undervisningsmetoder i undervisningen
mestre grunnleggende klasseledelse, eksempelvis relasjonsbygging, oppstart, avslutning og overganger
Generell kompetanse
Studenten kan:
kommunisere og samhandle
opptre i tråd med læreprofesjonens verdier og prinsipper og vurdere, reflektere over og utvikle egen praksis
Innhold
Lærerrollen og faget i skolen.
Undervisnings- og læringsformer
Kurs på skolen i regi av ledelsen, teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning, skyggepraksis.
Praksis er på ungdomstrinnet. Praksis har et omfang på 10 dager høst og 10 dager vår. I tilknytning til praksisperiodene gjennomføres obligatoriske profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk.
Vilkår for å gå opp til eksamen
I høstsemesteret må studenten få godkjent praksis for å kunne gå videre i praksis i vårsemesteret. Kriteriene for godkjent praksis i høstsemesteret er:
godkjent tilstedeværelse i praksis (100%)
godkjent tilstedeværelse i profesjonsfaglige samlinger (minimum 80%)
godkjent refleksjonsnotat
I vårsemesteret
godkjent tilstedeværelse i praksis (100%)
godkjent tilstedeværelse i profesjonsfaglige samlinger (minimum 80%)
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen.
Studenten bør legge frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode for å skape sammenheng og progresjon mellom praksisperiodene.
Studentevaluering
Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.