Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis. Praksisemnet er inndelt i tre hovedområder: Skolen i samfunnet og faget i skolen, Elevkunnskap og lærerrollen og Undervisning og læring.
Skolen i samfunnet og faget i skolen: Skolen som arbeidsplass, skolens organisasjon, samarbeidsrutiner og læreplanarbeid.
Elevkunnskap og lærerrollen: Lærerens rolle i skolesamfunnet, ledelse av læringsarbeid i skolen, elevsamtaler, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.
Undervisning og læring: Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
Praksisperioden er på 30 dager og foregår på ungdomstrinnet. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler der de vil få felles utfordringer gjennom bl.a. skoleovertakelse i en uke av perioden. Under skoleovertakelsen må studentene også regne med å undervise i fag de ikke har formell fagkompetanse i.
Praksis skal være veiledet og variert og tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student.
Variert praksis i denne praksisperioden betyr at studentene skal få anledning til:
Tiden studentene bruker til praksis per. uke skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis og unntaksvis også gruppepraksis. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke, og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk. Det er ikke anledning til å gjennomføre praksis på egen arbeidsplass.
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått.
Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnene som inngår i studiet.
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.
For at praksislærere skal kunne veilede studentene videre i sin profesjonelle utvikling som lærer slik at det blir progresjon mellom praksisperiodene, bør studenten legge fram denne praksisrapporten for praksislærer i starten av neste praksisperiode.
1 semester
0
Høst
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning