kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser
kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning
kan finne fram til, vurdere, henvise til og fremstille relevant informasjon og fagstoff
kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling og begrunne sine valg
kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger særlig knyttet til ansvar, respekt og makt
har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
har innsikt i barnehagelærers ansvar knyttet til å identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder å identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep, og har innsikt i hvordan etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre
kan bidra til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag
Kunnskapsområde
Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområde: Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU). Kunnskapsområdet har særegne læringsutbyttebeskrivelser knyttet til praksisstudiet som synliggjør kunnskapsområdets egenart i praksisperioden.
Innhold
Studenten skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen, og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Praksisperioden har fokus på å skulle lede et utviklingsarbeid.
Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal planlegge, lede og evaluere et utviklingsarbeid. Dette gjøres skriftlig og muntlig. Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 15 dager.
Vilkår for å få bestått praksis
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsene og kjennetegn ved vurdering for praksisperioden. Det er utarbeidet et eget dokument som tydeliggjør kjennetegn for vurdering av praksisperioden. Dette dokumentet finnes på www.uia.no/praksisblu
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres digitalt ved slutten av praksisperioden.