kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling
kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning
kan finne fram til, vurdere, henvise til og fremstille relevant informasjon og fagstoff
kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring
kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning
Generell kunnskap
Studenten
kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger særlig knyttet til ansvar, respekt og makt
har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning
kan bidra til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag
kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser
Kunnskapsområde
Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Språk tekst og matematikk (STM) og Kunst kultur og kreativitet (KKK). Kunnskapsområdene har særegne læringsutbyttebeskrivelser knyttet til praksisstudiet som synliggjør kunnskapsområdets egenart i praksisperioden.
Innhold
Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen.
Praksisperioden har fokus på improvisasjon og ledelse i felleskap, samarbeid med kollegaer og foresatte, samt relasjonskompetanse.
Mer informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig. Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 30 dager.
Vilkår for å få bestått praksis
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsene og kjennetegn ved vurdering for praksisperioden. Det er utarbeidet et eget dokument som tydeliggjør kjennetegn for vurdering av praksisperioden. Dette dokumentet finnes på www.uia.no/praksisblu
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres digitalt ved slutten av praksisperioden.