har innsikt i barnehagelærers ansvar knyttet til å identifisere særskilte behov hos enkeltbarn
kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger
kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning
kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling og til å begrunne sine valg
Generell kunnskap
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger
er endrings- og utviklingsorientert og kan bidra til nytenkning
bidrar til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag
kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig
Kunnskapsområde
Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE). Kunnskapsområdene har særegne læringsutbyttebeskrivelser knyttet til praksisstudiet som synliggjør kunnskapsområdets egenart i praksisperioden.
Innhold
Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn eller barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn i en kontekst.
Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon.
Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig.
Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 20 dager.
Vilkår for å få bestått praksis
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsene og kjennetegn ved vurdering for praksisperioden. Det er utarbeidet et eget dokument som tydeliggjør kjennetegn for vurdering av praksisperioden. Dette dokumentet finnes på www.uia.no/praksisblu
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres digitalt ved slutten av praksisperioden.