Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk
Forkunnskapskrav
PED988 Praktisk yrkesdidaktikk innenfor bygg- og anleggsteknikkfaget (15 sp)
PED989 Moderne prinsipper i bygg- og anleggsbransjen (15 sp)
PED9xx Skoleutvikling for fremtidens skole (15 sp)
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap:
ha kunnskap om bærekraftige byggeplasser
ha kunnskap om nyere metoder for inspeksjon av betongkonstruksjoner
ha kunnskap om utviklingen innenfor betong- og elementproduksjon
ha kunnskap om nyere trender ved bruk av stål og tre som byggematerialer
Ferdigheter:
kunne bruke moderne prinsipper for organisering av byggeplasser (LEAN)
kunne utføre enkle laboratorietester med høyytelsesbetong (UHPC)
kunne redegjøre og planlegge for en fossilfri byggeplass
kunne organisere avfallshåndtering på byggeplass som gjør resirkulering av materialer mulig
kunne redegjøre for den nyeste utviklingen for smart inspeksjon og betongrehabilitering
kjenne til utviklingen innenfor elementproduksjon i bygg- og anleggsbransjen
kunne anvende ny kunnskap og forskning innenfor fagfeltet til bygg- og anleggsteknikk
Generell kompetanse:
ha oversikt over betydningen av bærekraftbegrepet i bygg- og anleggsvirksomhet
ha oversikt over utviklingstrender innenfor materialbruk og produksjonsmetoder i bygg og anlegg
ha kjenne til utviklingen innenfor produksjon og inspeksjon i bygg- og anleggssektoren
Innhold
Hovedfokus i emnet er nyere utviklingstrekk innenfor materialbruk, produksjon og inspeksjon i bygg- og anleggsteknikk. I tillegg har emnet fokus på bærekraftige byggeplasser. Det inngår også en praktisk laboratorieoppgave som kan utføres på studentens arbeidsplass. Emnet bygger både på ny undervisning og forskning innenfor utviklingen av betong som bygningsmateriale, og på erfaringer fra bygging av mer bærekraftige bygg der betong inngår som et viktig byggemateriale.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert med totalt tre obligatoriske fysiske samlinger som går over to dager og to nettbaserte samlinger hvor studentene skal arbeide med individuelle og teambaserte oppgaver knyttet til aktuelt fagstoff.
Arbeidsmåtene på samlingene baseres på forelesninger og studentaktive læringsformer hvor aktuelle og skolerelevante case bearbeides av studentene i team under veiledning av faglærer.
Det legges stor vekt på selvstudium og aktivitet blant studentene mellom samlingene. Det legges til rette for gruppeøvelser, diskusjoner, kollegaveiledning og bruk av digitale verktøy i egen praksis.
Forventet arbeidsomfang er om lag 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å få gå opp til eksamen må studenten ha møtt på de tre obligatoriske samlingene og fått godkjent de obligatoriske arbeidskravene. Arbeidskravene vil bli kunngjort ved studiestart og publisert i læringsplattformen.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.