Kunnskaper
ha erfarings- og forskningsbasert kunnskap om sentrale veiledningsteorier innen individ-, gruppe- og organisasjonskontekst
Ferdigheter
Generell kompetanse
Formålet med emnet er å bidra til dypere forståelse av ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter innen det pedagogiske veiledningsfeltet med særlig vekt på profesjonskvalifisering og kollegaveiledning. Veiledning med vekt på profesjonskvalifisering krever en særlig innsikt i lærerprofesjonen, praksisfeltet som utdanningsarena, overgang fra utdanning til yrke, og egen rolle som lærerutdanner. Veiledning av kollegagrupper krever innsikt og ferdigheter i å sette i verk ulike utviklings- og læringsprosesser i et profesjonsfellesskap.
Emnet vil gi deltagerne innsikt i hvordan veiledning kan anvendes i lærerstudenters og nyutdannedes læring, i utvikling av profesjonsidentitet, og i kollegaveiledning på den enkeltes arbeidsplass. Gjennom inngående kjennskap til kjennetegn ved lærerprofesjonen, skal praksislæreren/veilederen identifisere ulike utviklingsområder i profesjonsutviklingen hos lærerstudenter og nyutdannede.
Emnet gir kunnskap om og erfaring med praktisk anvendelse og design av veiledning. Det gis innføring i gruppeveiledning knyttet til veiledning av studenter, nyutdannede og i kollegaveiledning.
Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, bli i stand til å lede samt være en pådriver for endrings- og utviklingsarbeid, og medvirke til økt kvalitet i profesjonskvalifisering og -utvikling.
Undervisning, oppgaver og arbeidskrav har som siktemål å bidra til økt veiledningskompetanse og profesjonsfaglig utvikling hos den enkelte deltager, med overføringsverdi til vedkommendes arbeidsplass som lærende profesjonsfellesskap.
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk