Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Emnet er rettet mot praksislærere i skolen. Deltakerne skal tilegne seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om praksisveilending, praksisfeltet som læringsarena og egen rolle som lærerutdanner.
Emnet gir innsikt i sentrale teorier og problemstillinger innen praksisveiledning og bidrar til inngående kunnskap og erfaring med strategier og metoder som kan bidra til studentens profesjonelle læring og utvikling.
Det legges vekt på at deltagerne skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på veiledningens betydning for profesjonskvalifisering, egen rolle som lærerutdanner, og kunne tilpasse veiledningen til ulike situasjoner og kontekster.
Deltagernes yrkespraksis og profesjonens kunnskaps- og erfaringsgrunnlag utgjør en sentral del av studiet.
Emnet er organisert rundt fellessamlinger, praktiske veiledningsoppgaver, samarbeid i grupper, nettressurser og bruk av veiledningsteknologi. Det legges opp til aktive og varierte arbeidsmåter, samt obligatorisk praksisseminar. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.
Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse og erfaringsdeling. Gjennomføring av veiledning på egen arbeidsplass inngår som en viktig del av studiet.
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk