- har studenten avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger
- har studenten avanserte kunnskaper om kommunikasjons- og samspillprosesser i grupper
- kan studenten analysere og begrunne egen veiledningspraksis
Ferdigheter
Etter endt emne
- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå
- anvender studenten ulike ferdigheter tilpasset forskjellige former for veiledning
Generell kompetanse
Etter endt emne
- har studenten avansert relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå
- er studenten bevisst egne verdier og holdningers betydning i veiledningsrelasjoner
- tar studenten aktivt ansvar for faglig og personlig vekst for å kunne foreta forsvarlige etiske vurderinger i veiledningsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Fellessamlinger som varierer mellom:
- Forelesninger/demonstrasjon
- Veiledningsøvelser
- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner
Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:
- Gjensidig veiledning og idéutveksling
- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver
- Drøfting og bearbeiding av aktuell litteratur
Skriftlige arbeider som ligger til emnet:
- Logger fra arbeidet i basisgruppene
- Grupperapport fra arbeidet i basisgruppene
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Deltakelse i basisgruppe m/ innlevering av 4 logger fra arbeidet i gruppen
- Godkjent grupperapport
Eksamen
Emnet avsluttes med en individuell muntlig høring med utgangspunkt i en case/situasjonsbeskrivelse. Det gis gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.