PED 920 Veiledningspedagogikk - fokus individnivå 1. eller SY-922 Digital veilederutdanning for praksisveiledere i sykepleie
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
Etter endt emne
- har studenten avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger og deres vitenskapsteoretiske grunnsyn
Ferdighetsmål
Etter endt emne
- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå
Generell kompetanse
Etter endt emne
- har studenten avansert relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå
Innhold
Studenten skal i emnet fokusere på veiledning på individnivå og gruppenivå
Sentrale temaer:
- Vitenskapelig grunnsyn
- Veiledning i grupper
- Utvidelse av veiledningstilnærminger
- Metodeutvidelse
- Veiledningspraksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert. Dette inkluderer:
Fellessamlinger som varieres mellom:
- Forelesninger/demonstrasjoner
- Veiledningsøvelser
- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner
Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:
- Gjensidig veiledning og idéutveksling
- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver
- Bearbeiding og drøfting av aktuell litteratur
- Drøfting og bearbeiding av egen praksissituasjon
Veiledningspraksis som skal inneholde følgende krav:
- Veiledning individuelt eller gruppe over 5 ganger
- Studentene går sammen i par og gir hverandre veiledning på veiledning 3 av de 5 gangene.
- Deltakelse på praksisseminar
Skriftlige arbeider studenten skal levere:
- logger fra arbeidet i basisgruppene
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent obligatorisk deltakelse i basisgruppen m/innlevering av fire logger fra arbeidet i gruppen.
- Gjennomført praksis.
- Presentasjon av praksiserfaringene i eget seminar.
Eksamen
Emnet avsluttes med skriftlig individuell hjemmeoppgave med varighet på 14 dager. Eksamen vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.