- har studenten avanserte kunnskaper om veiledning
Ferdighetsmål
Etter endt emne
- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå
Generell kompetanse
Etter endt emne
-har studenten utviklet relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner
Innhold
Studenten skal i emnet fokusere på veiledning på individnivå.
Sentrale temaer:
- Veiledningsbegrepet og veiledningstradisjoner.
- Grunnleggende kommunikasjon
- Ulike veiledningstilnærminger med prinsipper og metoder
- Praksisveiledning og praktisk yrkesteori
- Didaktisk relasjonstenkning
- Reflekterende prosesser
- Bruk av video i veiledning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert. Dette inkluderer:
Arbeidsformer:
Fellessamlinger som varieres mellom:
- Forelesninger/demonstrasjoner
- Veiledningsøvelser
- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner
Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:
- Gjensidig veiledning og idéutveksling
- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver
- Bearbeiding og drøfting av aktuell litteratur
- Videoproduksjon som skal inneholde én eller flere veiledningsøvelser fra basisgruppen
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent obligatorisk deltakelse i basisgruppen m/innlevering av 4 logger fra arbeidet i gruppen.
- Godkjent videoproduksjon med presentasjon
Eksamen
Emnet avsluttes med innlevering av hjemmeeksamen i gruppe. Det gis felles karakter til gruppen. Eksamen vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.