KUNNSKAP
Studenten skal ha kunnskap om
enten
eller
FERDIGHETER
Studenten skal ha ferdigheter i å
enten
eller
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal ha generell kompetanse i å
enten
eller
Emnet skal kvalifisere praksislærere som lærerutdannere gjennom å gi forskningsbasert innsikt og ferdigheter i, hvordan best mulig legge til rette for lærerstudenters læring og profesjonelle utvikling. Emnet er delt i tre temaer, et i hvert semester.
Tema 1 Profesjonskunnskap gir kunnskap og innsikt i hvordan praksislærerne gjennom sin veiledning kan understøtte studentene og nyutdannede lærere i deres profesjonsutvikling ved å belyse teorier om identitet, læringsprosesser, etikk og profesjonsutvikling.
Tema 2 Veiledningsteori og metode gir en innføring i hvordan veiledning som teori og metode kan brukes i lærerstudenters læring og i veiledning av nyutdannede. Dette blir belyst både gjennom teori om ulike veiledningsretninger, veiledning som metode og gjennom utøvelse av veiledning i praksis.
I tema 3, i kursets siste semester, velger skolene å fordype seg i enten klasseledelse eller Lesson Study.
Tema 3 a) Profesjonell klasseledelse er en helt grunnleggende del av lærerrollen. Klasseledelse er sentralt for å kunne gjennomføre undervisning, skape gode pedagogiske relasjoner til elevene og ikke minst bidra til læring. Temaet vektlegger særlig hvordan både forskningsbasert kunnskap om klasseledelse og praktiske ferdigheter i klasseledelse, kan tematiseres i praksisopplæringen av lærerstudenter.
Tema 3 b) Lesson Study, er en systematisk metode med opprinnelse fra Japan («Kenkyou jugyou» / forskningstime). Målet med metoden er å forbedre undervisningen for å øke elevens læring. Temaet handler om hvordan lærere gruppevis kan formulerer konkrete og forskbare problemstillinger som grunnlag for en systematisk observasjon av lærergruppens undervisning og elevenes læringsprosesser. Lærergruppens observasjon blir så gjenstand for diskusjon, felles refleksjon og rapportering.
Emnet er samlingsbasert. På samlingene legges det opp til forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og veiledning. Det er krav om 75% deltakelse på samlingene. I første og andre semester skal studenten arbeide med en individuell, skriftlig oppgave knyttet til profesjonsteori og veiledningsteori og metode. I sist semester skal studentene i grupper, skrive en rapport tilknyttet et klasseledelsesprosjekt eller en Lesson Study-syklus. Begge de skriftlige oppgavene må leveres og godkjennes av faglærer.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Bestått to obligatoriske skriftlige arbeider.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Emnet tilbys til UiAs partnerskoler i trinn 8-13 utdanningene.
3 semester
15
Vår, Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk