KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal studenten
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten
Innhold
Emnet har fokus på bruk av ny teknologi og digitalisering i yrkesfagene. Det legges vekt på både praktisk, didaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse.
I tillegg vil emnet bidra til å skape praksisnære situasjoner, slik at det blir enkelt for lærere å overføre kunnskapen de tilegner seg til det yrkesfaglige praksisfeltet.
Emnet vil gi studenten forståelse for og innsikt i hvordan teknologien kan sees i sammenheng med yrkesfaget, samt vise sammenhenger mellom nye teknologier og samfunnet ellers, og hvordan dette påvirker samfunnsutviklingen.
Emnet har fokus på bruk av ny teknologi og digitalisering i yrkesfagene. Det legges vekt på både praktisk, didaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse.
I tillegg vil emnet bidra til å skape praksisnære situasjoner, slik at det blir enkelt for lærere å overføre kunnskapen de tilegner seg til det yrkesfaglige praksisfeltet.
Emnet vil gi studenten forståelse for og innsikt i hvordan teknologien kan sees i sammenheng med yrkesfaget, samt vise sammenhenger mellom nye teknologier og samfunnet ellers, og hvordan dette påvirker samfunnsutviklingen.
Semestret består av tre fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger.
Emnet legger opp til varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement. Arbeidet knyttes tett opp til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og det profesjonsfaglige digitale rammeverket..
Studentene skal arbeide med hvordan digitalisering og ny teknologi kan være med på å utvikle og redefinere de tre tverrfaglige temaene i læreplanverket.
Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt.
Praktiske øvelser brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan forsterke hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Individuell muntlig eksamen om egenprodusert e-læringsressurs.
Studenten skal i løpet av semesteret produsere en egen e-læringsressurs om et selvvalgt tema og prøve denne ut i undervisningssituasjoner på sin skole.
Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.
1 semester
15
Høst
Grimstad
Fakultet for humaniora og pedagogikk