Etter endt emne skal kandidaten:
Emnet vil rette oppmerksomheten mot grunnlagsproblemer i spesialpedagogikken, og hvilke konsekvenser forskjellige forståelsesmodeller får for praksis. I særlig grad vil spenningen mellom en individuell og en sosial tilnærming til funksjonshemming bli gjenstand for drøfting. Viktige sprøsmål å stille er hva det skyldes at spesielle behov som følge av nedsatt funskjon, kan bli funskjonshemming, og hvordan motstridende forståelsesmåter gir ulike føringer for realisering av den inkluderende skolen og for forskjellige pedagogiske praksiser.
I forhold til skolesektoren er sentrale spørsmål å stille hva som er hensikten med inkludering, hva vi ønsker at inkludering skal føre til og hvordan vi kan vite når vi har oppnådd det. I emnet vil inkludering ikke bare bli sett på som et strukturelt problem, også det etiske aspektet vil bli drøftet.
Motstridende faglige tilnærminger er en del av den norske diskursen og kommer til uttrykk gjennom striden om allmennpedagogisk kompetanse er tilstrekkelig for å sikre tilpasset opplæring for alle elever eller om den må kompletteres med spesialpedagogisk kompetanse. Denne tematikken vil bli sett i forhold til spørsmålet om mulighetene for likeverdig opplæring i en inkluderende skole best ivaretas dersom retten til spesialundervisning fortsetter som en grunnleggende individuell rettighet i juridisk forstand.
Rådgiving står sentralt innenfor spesialpedagogikken, og emnet vil analysere rådgiving som fenomen i dagens samfunn. Videre vil en ta opp til diskusjon hvordan rådgiving fungerer i skole, hjelpeapparat og overfor tjenestemottaker gjennom å analysere møtet mellom tjenestemottaker og tjenesteyter der fokus blant annet vil være idealet om dialog, maktforhold og samarbeid. Det siste gjelder både samarbeid mellom profesjonell og ikke-profesjonell, og mellom profesjonelle.
1 semester
5
Vår, Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk