KF-405 Lek, læring og barns meningsskaping (15 sp)
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
- kunne forholde seg kritisk til læringsteorier og ha inngående kunnskap om barnehagefaglige læringstradisjoner
-ha inngående kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning på læringsperspektiver for å kunne legge til rette for barns matematiske erfaringer
-kunne analysere og kritisk drøfte hverdagslige situasjoner i barnehagen ut fra perspektiver på barnehagens læringsmiljø
-kunne anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ- og gruppenivå
-ha en overordnet forståelse for arbeidet med fagområdene i barnehagen med vekt på fagområdet antall,rom og form som tar utgangspunkt i et helhetlig syn på læring og barnas læringsmiljø
-kunne anvende teori og forskningslitteratur i eget forsknings- og utviklingsarbeid
Innhold
Emnet tematiserer betydningen av barnehagens læringsmiljø i arbeidet med og samspillet mellom barn og ansatte i barnehagen. Læringsmiljø inkluderer barns relasjoner med sted, rom og materialitet. Det inkluderer også relasjoner mellom barn og relasjoner mellom barn og ansatte. Emnet inkluderer faglige refleksjoner rundt pedagogiske praksiser som utgangspunkt for å igangsette utviklingsprosesser i barnehagen. Emnet inneholder også kritiske perspektiver på barnehagefaglige læringstradisjoner og læringssyn, spesielt knyttet til barns læring innen fagområder i barnehagen. I emnet analyseres og diskuteres nasjonal og internasjonal forskning på barns læring i barnehagen.
Undervisnings- og læringsformer
I emnet benyttes forelesninger, seminarer, gruppearbeid og egenstudier.Studentene skal også gjennomføre et større prosjektarbeid, individuelt eller i gruppe med vekt på matematikk. Studentene må kommunisere forskning og egne perspektiv på læring og læringsmiljø både muntlig og skriftlig. Arbeidsomfanget er 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav i sammenheng med prosjektarbeid.
Eksamen
Prosjekt, individuelt eller gruppe, teller 1/3 Muntlig, individuell eksamen, teller 2/3 Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.