Studentene skal ha fullført ett av emnene PED424 - Inkluderende spesialpedagogikk/PED425 Sosioemosjonell sårbarhet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
være kjent med hvordan en kan frambringe kunnskap om barn og elever med spesielle behov
kunne reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og praksis i spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
kjenne til aktiviteter og begrepsstrukturer som er fundamentale for utvikling av grunnleggende matematikkunnskap
kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp mangelfull utvikling av språk
kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp lese- og skrivevansker
ha innsikt i aktuell sekundærproblematikk, så som atferdsvansker og svak selvoppfatning
kunne formulere mål for en tilpasset opplæring og foreslå individ- og systemtiltak
ha inngående kjennskap til den spesialpedagogiske tiltakskjeden, inkludert juridiske forhold ved spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
kunne skrive en sakkyndig vurdering i forhold til høyfrekvente grupper elever med særskilte opplæringsbehov
ha kjennskap til spesialpedagogiske arbeidsmåter på individ- og systemnivå, for å avhjelpe lærevansker knyttet til grunnleggende ferdigheter
Innhold
Emnet inneholder aktuell teori og forskning knyttet til lærevansker og grunnleggende ferdigheter, slik dette er definert i sentrale styringsdokumenter i det norske utdanningssystemet. Opplæring innenfor grunnleggende ferdigheter representerer et viktig arbeid der spesialpedagogen må kunne tilpasse generelle utviklings- og læringsprosesser for mennesker med spesielle behov i et livslangt perspektiv. I samarbeid med eksterne spesialpedagogiske tjenester gis det opplæring i individbaserte arbeidsmetoder til beste for barn, unge og/eller voksne.
Det gis også innføring i systembaserte arbeidsmetoder med fokus på barnehager, skoler og den spesialpedagogiske tjenesten. Sentrale fokus i emnet er rettet mot kunnskap om de mest høyfrekvente lærevanskene. Særlig oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole som forebyggende og avhjelpende arenaer. Emnet gir kunnskap om sentrale spesialpedagogiske forsknings- og arbeidsområder, og bidrar samtidig til kritisk refleksjon omkring ideologiske og faglige forutsetninger for praksis. Emnet gir også kjennskap om hvilke rettigheter barn med spesielle behov har og hvordan en skal gå fram for å ivareta disse rettighetene.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, fremkommer av semesterplan. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
3 godkjente individuelle oppgaver.
Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, fremkommer av semesterplan.
Individuell muntlig presentasjon ved ett av seminarene.