Etter fullført emne skal studentene:
Emnet inneholder aktuell teori og forskning knyttet til lærevansker og læringsmuligheter innenfor fagområdene språk, lesing, skriving og matematikk, i tillegg til kognitive prosesser som har betydning for læring og utvikling på tvers av disse områdene. Å fremheve læringsmuligheter representerer et viktig aspekt av arbeidet med mennesker med spesielle behov i et livslangt perspektiv. I samarbeid med eksterne spesialpedagogiske tjenester gis det opplæring i individbaserte arbeidsmetoder til beste for barn, unge og voksne.
Det gis også innføring i systembaserte arbeidsmetoder med fokus på
barnehager, skoler og den spesialpedagogiske tjenesten. Fokus i emnet er rettet mot kunnskap om de mest høyfrekvente lærevanskene. Særlig oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole som forebyggende og avhjelpende arenaer. Emnet gir kunnskap om sentrale spesialpedagogiske
forsknings- og arbeidsområder, og bidrar samtidig til kritisk refleksjon omkring ideologiske og faglige forutsetninger for praksis. Emnet gir også kjennskap om hvilke rettigheter barn og unge med spesielle behov har og hvordan en skal gå fram for å ivareta disse rettighetene.
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk