Ped 228 Forskningsmetoder (eller tilsvarende 10-15 studiepoeng på bachelornivå)
For studenter på Spesialpedagogikk, master: PED424 og PED425.
For studenter på Pedagogikk, master:PED422 og PED423.
For studenter på Barnehagekunnskap, master: PED423 og KF-405.
Etter fullført emne skal studentene kunne
Emnet består av tre hoveddeler; vitenskapsteori og kvantitative og kvalitative metodologiske tilnærminger.
Studentene skal bli kjent med grunnleggende begreper knyttet til bruk av kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger, få innsikt i forskjellige forskningsmetoder og analysestrategier, kildebruk og måten ulike metodologiske perspektiver kommer til uttrykk på. Studentene skal få erfaring med å utforme design, innsamling av data, dataanalyse og datapresentasjon både når det gjelder kvalitative og kvantitative data. Det vil bli lagt vekt på å relatere vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetiske utfordringer til metoder og analyser.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk