Studentene skal ha fullført minst 75 studiepoeng i masterløpet, inkludert eksamen fra PED424 og PED519.
Læringsutbytte
Etter fullført masteroppgave skal studentene
kunne gjennomføre et forsknings- og utviklingsarbeid om et avgrenset tema
kunne vise sin evne til selvstendig behandling av et forskningsrelevant tema, blant annet oppfylle krav om transparent forskning
ha grundig kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og kunne anvende disse i egen forskning
Innhold
Masteroppgaven skal være et selvstendig arbeid innenfor det spesialpedagogiske forskningsfeltet. Den utføres i samarbeid med en oppnevnt veileder. Oppgaven skal normalt være individuell. Bare dersom det er tungtveiende faglige grunner til det, kan to studenter søke om å skrive sammen. Instituttet hjelper til med å formulere problemstillinger for oppgaven. Studentene får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledning er en vesentlig del av arbeidet med masteroppgaven, og det gis både gruppeveiledning og individuell veiledning. Studenten kan totalt få 10 timer veiledning. Hver student får oppnevnt en hovedveileder og eventuelt en biveileder. Sistnevnte kan gjerne være tilknyttet det praksisfeltet studenten arbeider i forhold til. Veileder og studieprogramleder skal godkjenne tema for oppgaven og prosjektbeskrivelsen.
Oppgaven kan være tilknyttet pågående FoU-arbeid ved instituttet eller være et selvvalgt tema, forutsatt at det kan gis kvalifisert veiledning. Masteroppgaven leveres vanligvis på norsk, men det kan søkes om å få levere på engelsk. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tema for oppgaven og prosjektbeskrivelsen skal være godkjent av veileder og studieprogramleder.
Eksamen
Oppgaven skal være på 45-55 sider, eksklusive vedlegg (i gruppe på to 65-85 sider). Dersom to studenter har skrevet felles oppgave, skal studentene legge ved en redegjørelse for forløpet i samarbeidsprosessen og den enkeltes bidrag til oppgaven. Det gis individuelle karakterer. Gradert karakter.