Studentene skal ha fullført minst 75 studiepoeng i masterløpet, herunder eksamen fra PED519.
Læringsutbytte
Etter fullført masteroppgave skal studentene
ha innsikt i samfunnsvitenskapelig relevant pedagogikk
ha utviklet problemorientert, metodisk og teoretisk reflektert tilnærming til forskningen
kunne gjennomføre et forsknings- og utviklingsarbeid om et avgrenset emne
kunne vise sin evne til selvstendig behandling av et praksis- eller forskningsrelevant tema
kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og formidle innholdet i og resultatene fra forskningsprosjektet til andre
Innhold
Masteroppgaven skal være et selvstendig forskningsarbeid, utført i samarbeid med en oppnevnt veileder. Oppgaven skal normalt være individuell. Bare dersom det er tungtveiende faglige grunner til det kan to studenter søke om å skrive sammen. Instituttet hjelper til med å formulere problemstillinger for oppgaven. Studentene får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Individuelt arbeid under veiledning, seminarer (masterskisseseminar, masteroppgaveseminar).
Veiledning er en vesentlig del av arbeidet med masteroppgaven, og det gis både gruppeveiledning og individuell veiledning, ca. 10 timer. Hver student får oppnevnt en hovedveileder. Veileder og studiekoordinator skal godkjenne tema for oppgaven og prosjektbeskrivelsen.
Oppgaven kan være tilknyttet pågående FoU-arbeid ved instituttet. Temaer fra andre områder kan godkjennes, forutsatt at det kan gis kvalifisert veiledning. Oppgaven skal være på 60-90 sider eksl. vedlegg (i gruppe på to, 90-140 sider).
Forventet arbeidsomfang er ca. 800 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tema for oppgaven og prosjektbeskrivelsen skal være godkjent av veileder og studiekoordinator.
Eksamen
Masteroppgave med justerende muntlig eksamen. Det gis først en karakter på masteroppgaven. Endelig karakter settes etter avholdt muntlig. Dersom to studenter skriver masteroppgave sammen, skal studentene legge ved en redegjørelse for forløpet i samarbeidsprosessen og den enkeltes bidrag til oppgaven.
Det gis individuelle karakterer etter individuell muntlig eksamen.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.