Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (trinn 5-10)
PED428-1
Undervisningsspråk
Norsk.
Forkunnskapskrav
Bestått PEL 1(PED157)og PEL 2(PED160).
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
FERDIGHETER
Studenten
kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 5-10 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
kan anvende forskningsbasert kunnskap til å forebygge mobbing og analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing
kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering til å styrke elevenes læringsprosess
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
Innhold
I løpet av dette emnet skal studentene utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen og egen praksis i lys av pedagogiske, etiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle brei innsikt i opplæringen på trinn 5-10, basert på ny, relevant forskning på feltet. Emnet sikter på å bygge egen læreridentitet i et profesjonelt fellesskap.
Faget i praksis
Det er 25 dager praksis i 8. semester hvorav 5 dager går med til skoleovertakelse. Praksisperioden med skoleovertakelse skal bidra til utviklingen av studentenes læreridentitet. Studentene skal ha ansvar for å lede og vurdere undervisning, relasjons- og utviklingsarbeid. Planlegging, gjennomføring og evaluering av perioden skal skje i nært samarbeid med de involverte praksisskolene. Praksisoppdraget utformes i samarbeid mellom faglærere ved universitetet, eksterne praksislærere og sentrale aktører ved den enkelte praksisskole
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving. 70% obligatorisk fremmøte i emnet. Sentralt i emnet er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Forventet arbeidsomfang for emnet er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger), bestått arbeidskravene som er presentert i semesterplanen samt bestått praksis for å få gå opp til eksamen. I praksisperioden er det 100% tilstedeværelse
Emneansvarlig i samråd med studenttillisvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.