Etter fullført emne skal studentene:
Emnet har en samfunnsvitenskapelig tilnærming og analyserer inkluderende spesialpedagogikk ut ifra pedagogiske, psykologiske og sosiologiske synspunkter. Studenter blir kjent med aktuell teori og forskning knyttet til inkluderende spesialpedagogikk som fremmer felleskapet og legger til rette for utviklings- og læringsprosesser i et livslangt perspektiv. I emnet analyseres ulike forståelser av hvordan avvik, normalitet, funksjonshemning og ulikhet er konstruert og hvilke konsekvenser disse konstruksjonene har for spesialpedagogisk praksis.
Studentene vil få anledning til å utforske spesifikke inkluderings- og ekskluderingsprosesser og mekanismer som er nedfelt i sosiale strukturer. Fokus i emnet er på forebyggende arbeid både på system- og individnivå der målsettingen er å forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis. Et spesifikt tema i dette emnet er erfaring med å være inkludert eller ekskludert og den innvirkningen en slik erfaring kan ha på et individ når det gjelder atferd, velvære og kognitiv utvikling. Noen av de teoretiske perspektivene som presenteres tar utgangspunkt i 7 sammenligningsprosesser, verdsetting av sosial rolle, stigmatisering og stempling, mestring, sosial identitet, diskurs, kjønn og dilemma knyttet til mangfold. .
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk