ha kunnskap om sentrale pedagogiske teorier og deres nyere historiske utvikling i et samfunnsperspektiv
ha kunnskap om historiske, humanistiske, danningsteoretiske perspektiver og kunne anvende dem i en kritisk analyse av aktuelle pedagogiske spørsmål i et samfunnsperspektiv
ha kunnskap om historiske og sosiologiske analyser av utdanning i et samfunnsperspektiv
ha kunnskap om globale makrotendenser innenfor utdanning: velferdsstat, nyliberalisme, kunnskapssamfunn, konkurranse-stat
kunne analysere nasjonale og internasjonale utdanningspolitiske trender og reformer i et komparativt perspektiv, som ansvarsstyring (accountability), evaluering, vurdering, testing, kunnskapsforvaltning og New Public Management (NPM)
Innhold
Det sentrale fokuset i dette emnet er samfunnsmessige perspektiver på utdanning og pedagogikk. Emnet består av tre deler:
Introduksjon til pedagogisk tenkning, historisk og samtidig: Dette omfatter sammenhengen mellom menneskesyn, danningsoppfatninger og sentrale oppfatninger av pedagogiske mål og midler innenfor ulike retninger som filantropinisme, ny-humanisme, reformpedagogikk, progressivisme og sosiokulturell pedagogikk
Sosiologiske og historiske perspektiver på utdanningssystemet: Utdanningssystemets fremvekst og moderne historie vil danne grunnlag for å analysere utdanning ut fra nyere sosiologiske perspektiver. Det legges vekt på å forstå utdanning i et samfunnsperspektiv ut fra funksjonalistiske, post-strukturelle og kritiske perspektiv
Nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk: Nyere tendenser innenfor utdanningspolitikk ses i lys av de to foregående emnene. Begreper som velferdsstat, nyliberalisme, kunnskapssamfunn, konkurranse-stat belyses med fokus på utdanningspolitiske betydning. Internasjonale tendenser som ansvarsstyring (accountability), evaluering, vurdering, testing, kunnskapsforvaltning og New Public Management (NPM) belyses i et komparativt perspektiv.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, individuelt arbeid. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
To skriftlige arbeidskrav må være godkjent (et individuelt og et i gruppe) (Se semesterplan)
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.