Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning som består av pedagogikk, fagdidaktikk i ett eller to fag og praksis.
Emnet i pedagogikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen og samfunnet behandler skolens mandat, verdigrunnlag og opplæringsløp. Emnet tar opp hvilken rolle skolen spiller i et historisk, samfunnsmessig og kulturelt perspektiv. Emnet skal sikre at studentene kan videreutvikle skolen som institusjon for læring og danning i et demokratisk samfunn. Analyse og kritisk refleksjon over pedagogiske og profesjonsetiske problemstillinger vil stå sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp samfunns- og sosiale problemstillinger knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skal gjennom dette skape forståelse for en skole som er for alle elever, uavhengig av deres forutsetning og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn. I emnet er det sentralt at studenten videreutvikler ferdigheter, kunnskaper og generell kompetanse i klasse- og læringsledelse, kommunikasjon og bygging av gode miljø som fremmer læring.
Undervisning og læring viser til forskningsbaserte, teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og læring. Emnet tar opp og legger til rette for tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Tofagsstudenter skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.
Ettfagsstudenter skal gjennomføre en presentasjon av sitt forskningsprosjekt, som beskrevet i egen instruks.
Studentene skal ha 6 ukers praksis.
Forventet arbeidsmengde i emnet er ca. 400 timer
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk