ha kunnskap om ulike teorier knyttet til relasjoner, samspill og tilknytning
kunne reflektere over hvordan egne verdier og samspillkompetanse påvirker samspillet med andre
kunne identifisere etiske utfordringer man som spesialpedagog står overfor i møte med barn, unge og voksne med sosiale og emosjonelle vansker og i møte med deres familie og nettverk for øvrig
ha kjennskap til observasjonsmetoder og pedagogisk analyse for å identifisere bekymringsfulle forhold knyttet til samspill og atferdsvansker
ha kunnskap om hvordan en kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser i et utviklingsfremmende læringsmiljø med hovedvekt på pedagogisk ledelse og teamarbeid
ha kjennskap til ulike intervensjoner rettet mot forebygging og oppfølging av atferdsvansker
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i samspill og atferdsvansker i barnehage, skole og i samfunnet forøvrig. Emnet omfatter spesialpedagogisk og praksisnært arbeid som forebygging, kartlegging og tidlig intervensjon. Relevante etiske problemstillinger i spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid med barn og unge med atferdsvansker blir drøftet. Emnet legger vekt på læringsmiljøets betydning for forebygging av atferd- og samspillsvansker, og fokuserer på hvordan man som spesialpedagog kan tilrettelegge for mestring og positiv utvikling.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning. Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent to arbeidskrav i gruppe, dvs. èn gruppepresentasjon og godkjent obligatorisk deltagelse i veiledningsseminar.
Godkjent obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.