KUNNSKAP
Studenten:
FERDIGHETER
Studenten:
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møte med eleven, elevgruppen og skolen.
Hovedfokus er planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av læringsarbeid i tråd med skolens læreplaner. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk skal sammen bidra til forståelse for lærerens handlinger for å lede, stimulere til motivasjon, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 8.-13. trinn i grunnopplæringen. Dette er også hovedinnholdet i praksisopplæringen.
Undervisningen bærer preg av varierte arbeidsformer. Eksempler på dette kan være forelesninger, seminarer, gruppearbeid, rollespill, samtale, refleksjon, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeidelse av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til yrkesdidaktikk og lærerrollen står sentralt.
Studentene skal ha en aktiv rolle i egen læringsprosess. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
I dette emnet skal studentene trene på profesjonsutøvelse og reflektere over og videreutvikle kunnskap og ferdigheter individuelt så vel som kollektivt. Dette fordrer faktisk deltakelse i undervisningen, og det er derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 timer.
1. a) et individuelt skriftlig arbeide tilknyttet undervisningsplanlegging
b) et individuelt refleksjonsarbeid etter første praksisperiode
2. a) et individuelt utarbeidet undervisningsopplegg for ungdomstrinnet
b) et mindre FoU-arbeid i gruppe
3. en sammensatt tekst (multimodal) om et valgfritt tema, som forberedelse til muntlig eksamen
Individuell muntlig eksamen
Gradert karakter
1 semester
30
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk