kunne beskrive utfordringer med å definere livskvalitet og levekår og begrepenes bruk i målstyring og individuell tilrettelegging
ha kunnskap om ulike måter å måle livskvalitet og levekår og om debatten rundt denne prosessen
kunne redegjøre for helse- og sosialpolitiske føringer og for hvordan prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper med hensyn til livskvalitet og levekår
kjenne til aktører og beslutningsprosesser i helse- og sosialtjenesten
ha kunnskap om tiltak som kan bidra til å utforme nye funksjonsfremmende strukturer og livsvilkår rundt mennesker med spesielle behov
kunne redegjøre for risikofaktorer for dårlig levekår og livskvalitet
ha kunnskap om universell utforming for å legge til rette for økt grad av selvstendighet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Innhold
Emnet drøfter spørsmål om livskvalitet og levekår primært på et overordnet nivå der «policy» og kunnskap om velferdssystemet vektlegges. Dette gir mulighet til å sy sammen de ulike områdene som er dekket i bachelorstudiet i spesialpedagogikk i et helhetlig bilde. Studentene vil videre fokusere på hvordan profesjonelt spesialpedagogisk arbeid kan hjelpe til med å forbedre livskvalitet og levevilkår gjennom hele livsløpet og da særlig med vekt på et systemteoretisk perspektiv. Samtidig vil emnets teoretiske vinkling komplimentere bacheloroppgaven ved å gi generell kunnskap om politiske dagsaktuelle trender med innvirkning på livskvalitet og levekår hos utsatte grupper.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning. Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, jfr. semesterplanen. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Individuell skriftlig oppgave.
Fremlegg av arbeidskrav i gruppe i seminartime.
Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, jf. semesterplanen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.