planlegge, gjennomføre og evaluere gruppe- og kollegaveiledning
beskrive, vurdere og benytte ulike modeller og metoder innenfor gruppeveiledning
drøfte og vurdere etiske dilemma og utfordringer knyttet til gruppeveiledning i ulike kontekster
reflektere over egen faglig utøvelse, og justere denne under veiledning
drøfte bruk av gruppeveiledning i endring og kompetanseutvikling i en organisasjon
formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig,
utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
vise til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Innhold
Emnet retter seg mot veiledning på gruppenivå. Emnet tar for seg sentrale teorier, tema og problemstillinger i tillegg til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet. Tema som grupper og gruppeprosesser, roller og relasjoner og gruppe- og kollegaveiledning blir behandlet. Emnet innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av gruppeveiledning, der en lærer å benytte relevante modeller og metoder, drøfte og vurdere etiske dilemma og utfordringer og utvikle egen faglige utøvelse. Tema som læring, endring, kompetanseutvikling, nytenkning og innovasjonsprosesser er sentralt i emnet. Studentene får også trening i å formidle fagstoffet og å bidra til utvikling av egen og medstudenters praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bestå av felles samlinger, basisgruppearbeid og skriftlig arbeid. Arbeidsmåtene ved fellessamlingene vil variere mellom forelesninger, veiledningsøvelser med reelle caser, og ulike typer gruppearbeid med framlegg.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått individuelle og skriftlige arbeidskrav.
Deltakelse i praksisseminar med trening av ferdigheter i gruppeveiledning.
Eksamen
Hjemmeeksamen. Gradert karakter. Karakteren teller 40 % av endelig karakter i emnet.
Muntlig eksamen. Gradert karakter. Karakteren teller 60 % av endelig karakter i emnet.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.