Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorprogram
Forkunnskapskrav
PED161 Den krysskulturelle lærerrollen
PED162 Mangfold i opplæringen
PED241 Den krysskulturelle læreren, skolen og samfunnet
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
kunne formulere en relevant problemstilling knyttet til pedagogikk, språk og/eller kultur
kunne utdype tematikk knyttet til det å utvikle en læreridentitet, som innebærer å forstå og tolke individuell erfaring i lys av teori og praksis innenfor skole og utdanningsfeltet.
kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse som presenterer oppgavens problemstilling, metode og eventuelt plan for datainnsamling
kunne planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig, faglig arbeid
kunne anvende relevante teorier og (forsknings)metoder i relasjon til problemstilling
kjenne til og kunne presentere eksisterende kunnskap på feltet
kunne behandle, analysere og presentere data og/eller teori
kunne kritisk vurdere kildebruk
kunne reflektere over forskningsetiske dilemmaer
kunne vurdere rekkevidden av og begrensninger i eget faglig bidrag
beherske akademiske krav til fremstilling, struktur og oppbygging av en rapport
kunne formidle resultater til et bredere publikum
Innhold
Bacheloroppgaven er et større individuelt arbeid over et selvvalgt tema og skal utgjøre 6000-8000 ord (eksklusive litteraturliste og vedlegg). Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et litteraturstudium eller et utviklingsarbeid. Studentene fordyper seg i et tema som har relevans for minst ett av emnene i bachelorstudiet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer/veileder.
Bachelor-emne inneholder et seminar om vitenskapsteori og metode. Formålet med dette seminaret er å lære studentene hvordan de kan utvikle et godt faglig arbeid og gode faglige problemstillinger knyttet til pedagogikk, språk eller kultur. Studenten skal lære om det å jobbe med vitenskapelig arbeid og få innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Vi kommer til å ha fokus på forskningsetikk, fordeler og begrensninger ved ulike metoder og forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori).
Undervisnings- og læringsformer
Veiledning og gruppeveiledningsseminar.
Et seminar om vitenskapsteori og metode.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Skriftlig presentasjon av oppgaven som er digitalt tilgjengelig
Muntlig presentasjon av oppgaven i gruppeveiledningsseminar
Gjennomført minimum to veiledningsøkter og gruppeveiledningsseminar
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.