PED151 Innføring i spesialpedagogikk PED128 Læring og læringsprosesser PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om miljøterapeutisk arbeid innenfor ulik virksomhet, f.eks. barneverninstitusjoner, barnehage/skole, fritidstilbud og alternative botilbud
kunne kartlegge, analysere og tilrettelegge trygge og utviklende miljøer for barn, unge og voksne med særskilte behov
kunne kritisk vurdere individuelle forutsetninger og tilrettelegge for personlig utvikling, selvbestemmelse, brukermedvirkning og empowerment-tenkning
ha kjennskap til traumebasert omsorg i møte med barn utsatt for fysiske, psykiske eller
seksuelle overgrep
kunne gjøre rede for hvordan hjelpere kan bidra til å etablere og videreutvikle brukerens sosiale nettverk
ha kjennskap til utbredelsen av bruk av rusmidler i ulike grupper i samfunnet og tiltak rettet mot disse gruppene
Innhold
Emnet tar opp teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger til miljøterapeutisk arbeid, for eksempel hvordan man kan legge til rette for inkludering, hindre stigmatisering, nettverksarbeid, mestringsarbeid og bruke økologisk kartleggingsverktøy. Selvbestemmelse, mestring og motivasjon er også sentrale elementer. Emnet tar videre opp tverrkulturell tilrettelegging, opplæring til trygg seksualitet og traumebasert omsorg. Studentene skal også tilegne seg innsikt i temaer rundt mishandling og overgrep og juridiske forhold knyttet til dette. I tillegg legges det vekt på organisasjons- og systemkunnskap om skole, fritidstilbud, barnevern og alternative botilbud.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning. I Canvas legges det ut digitale ressurser med refleksjons- og simuleringsoppgaver. Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, jf. semesterplanen. 2 ukers praksisperiode i gruppe. Det er krav om 100% obligatorisk deltakelse i praksis. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått 2 ukers praksis med 100% deltagelse og godkjent praksisrapport. Presentasjon av erfaringer fra praksis i plenum. Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, jf. semesterplanen.
Eksamen
Individuell mappevurdering. Studenten utarbeider tre oppgaver i løpet av semesteret der emneansvarlig gjennomfører tilfeldig utvalg av to, som dermed utgjør eksamen.
Gradert karakter der endelig karakter består av gjennomsnittet av de to oppgavene som trekkes ut.