Tverrprofesjonelt arbeid i spesialpedagogisk opplæring og støtte i skole og barnehage
PED163-1
Inngår i studieprogram
Spesialpedagogikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
PED128-2 Læring og læringsprosesser PED151-1 Innføring i spesialpedagogikk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om kommunikasjonsformer som kan understøtte samarbeid med barn, elever, foreldre og profesjonelle samarbeidspartnere i arbeidet med spesialundervisning
ha kjennskap til forskningsbaserte tilnærminger til spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
ha kunnskap om tilpasset opplæring som kan forebygge behov for spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
ha kjennskap til sakkyndig vurdering og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
kunne skrive en individuell opplæringsplan (IOP)
ha kunnskap om kommunalt og statlig spesialpedagogisk støtteapparat for skole og barnehage med hensyn til barn med spesielle behov
ha kunnskap om forhold knyttet til ulike overganger (f.eks. barnehage-skole og skole-jobb)
Innhold
Emnet gir undervisnings- og læringsteoretisk grunnlag for arbeid med barn og unge med spesielle behov i barnehage og skole. Innføring i praksis-relevante oppgaver sentrale for dette arbeidet inngår i emnet, for eksempel rutiner for gjennomføring av en sakkyndig vurdering, arbeid med individuelle opplæringsplaner og kartlegging av barnets behov og utvikling. I tillegg vil emnet omhandle viktige aspekter ved profesjonelles rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid med hjemmet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
2 ukers praksis i skole/barnehage. Det er krav om 100% obligatorisk deltagelse i praksis. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått 2 ukers praksis med 100% deltagelse og godkjent praksisrapport. Arbeidskrav som er utarbeidelse av en individuell opplæringsplan (IOP). Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.