Kunnskap
Studenten har kunnskap om
Ferdigheter
Studenten kan
Generell kompetanse
Studenten
Emnets hovedtema er læring og læringsprosesser i en flerkulturell og flerspråklig kontekst. Emnet skal sette studenten i stand til å tilpasse undervisning i et klasserom der det er et mangfold av elever. Forholdet mellom språk, identitet og kultur står sentralt, og da særlig med vekt på minoritetselevers utvikling av selvtillit og identitet knyttet til språk og kultur. Emnet skal gi studenten innsikt i skolens betydning i å skape motivasjon til å lære, særlig for elever i utfordringer. Kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hensikten med å kunne samhandle med andre sentrale aktører, blir vesentlig. I en skole med minoritetselever blir det viktig å kunne forholde seg til de ulike læreplanene og kartleggingsverktøyene som er utarbeidet for denne gruppen elever. Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter.
Emnet vil inkludere ulike tilnærminger og muligheter for studenter til å reflektere over individuelle livserfaringer knyttet til faglitteratur og praksis. Tilnærmingen i emnet vil vektlegge dialog og personlig engasjement i forhold til tema som blir tatt opp. Her inngår kompetanse om tospråklighet og krysskulturell erfaring i forhold til hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn.
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er 4 samlinger i høstsemesteret og 4 i vårsemesteret. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter.
Det er knyttet 20 dager veiledet og vurdert praksis til emnet.
Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.
Innlevering og godkjenning av tre arbeidskrav. En av innleveringene skal være knyttet til praksis. Det skal også være muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport.
Emnet har et arbeidsomfang på 800 timer.
For å kunne gå opp til eksamen, må studentene ha gjennomført tre arbeidskrav og fått godkjent praksisrapport.
Oppmøte på 75 % av obligatoriske samlinger.
Studentene skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.
Ytterligere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
En individuell muntlig eksamen. Teller 60%.
En skriftlig 2 dagers individuell hjemmeeksamen. Teller 40%.
Gradert karakter.
2 semester
30
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk