Elevens faglige, sosiale og personlige utvikling og læring i et mangfoldig klasserom
PED160-1
Inngår i studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studentene
har kunnskap om ulike typer elevmangfold
har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
kjenner til sentrale religioner og deres betydning for elever
har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på trinn 5 ¿ 10 og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
har brei kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte som anvendes av den forskende lærer
FERDIGHETER
Studentene
kan reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie
kan ivareta livsynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
kan analysere skolens betydning i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden
kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
kan analysere egen profesjonsutøving med vekt på ledelse og relasjoner
kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
kan vise vurderingsevne og lede danningsprosesser med utgangspunkt i barne- og ungdomskultur og digitale media
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
Innhold
I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10 sine personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring som en del av skolens fellesskap. Emnet vektlegger utviklingen av barns grunnleggende ferdigheter samt flerspråklighet som et område i lærerens tilrettelegging av opplæringen. Studentene skal utvikle et reflektert og kritisk forskerperspektiv på skolens virksomhet og egen praksis gjennom opplæring i vitenskapelig tenkemåte og i gjennomføring av FoU-prosjekt.
Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet utfordringer som elevmangfoldet gir for undervisning og læring og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.
70% obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Forventet arbeidsomfang: 400 timer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100% tilstedeværelse.
Eksamen
3-dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen som leveres digitalt