Les mer om hvordan UiA bruker informasjonskapsler på dette nettstedet og hvordan du kan deaktivere disse.
Les mer om hvordan UiA bruker informasjonskapsler på dette nettstedet og hvordan du kan deaktivere disse.
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-ha kunnskap om pedagogikkens plass og begrunnelse i skolen og samfunnet
-ha kunnskap om utvikling av skolen, i særlig grad ungdomstrinnet, som organisasjon og
forståelse av skolens mandat, verdigrunnlag og opplæringsløp
-ha kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
-ha kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike
sosiale og kulturelle kontekster
-ha kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og
seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt
perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning
- kunne planlegge og lede undervisning som fremmer læring - alene og sammen med andre
- kunne differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende lovverk
- kunne arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
- kunne bruke digitale verktøy i undervisningen
- kunne beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere denne og gi
læringsfremmende tilbakemeldinger
- kunne bidra til elevenes refleksjon over egen læring og utvikling
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante
for skoleverket
- kunne legge til rette for at lokalt samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringa
- kunne formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvingen
- kunne reflektere over og analysere pedagogiske, didaktiske og profesjonsetiske spørsmål
og problemstillinger
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i pedagogikk inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet behandler skolens mandat og verdigrunnlag. Emnet tar også opp hvilken rolle skolen spiller i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv.
Elevkunnskap og lærerrollen behandler ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Klasse- og læringsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp teoretiske og praktiske perspektiver på læring, samt bruk av læringsstrategier. Emnet behandler også tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studentene har seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk