KUNNSKAPER
Studentene
FERDIGHETER
Studentene
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10s læring og utvikling og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning.
Oppmerksomheten skal rettes mot hvordan en kan bidra til å skape et godt læringsmiljø for alle elevene. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på trinn 5-10 står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.
Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse
av klasseledelse og didaktisk tenkning. Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis. Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.
70 % obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Arbeidsomfang totalt: 400 timer.
Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk