Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom
PED156-1
Inngår i studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studentene
har kunnskaper om skolens virksomhet, verdier og profesjonsetiske spørsmål
har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende
ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke
helse, trivsel og læring
har kunnskap om lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen
FERDIGHETER
Studentene
kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra
observasjonen
kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om
begynneropplæring, læring og undervisning
kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av
undervisning og læring
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og
barns rettigheter
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i
eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
Innhold
Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møtet med eleven, elevgruppen og lærestoffet. Hovedfokus er planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet. Emnet skal bidra til forståelse av de grunnleggende ferdighetene som sentrale elementer i elevens læring. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1.-7. trinn står sentralt, og er hovedområdet for samarbeid med praksisopplæringen.
Faget i praksis Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse av klasseledelse og didaktisk tenkning. Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis. Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimer.
70 % obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Arbeidsomfang totalt: 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger. Det kreves 70 % tilstedeværelse i emnet. Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen) Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.