Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i pedagogikk er delt inn i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet behandler skolens mandat og verdigrunnlag. Emnet tar også opp hvilken rolle skolen spiller i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv.
Elevkunnskap og lærerrollen behandler ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Klasse- og læringsledelse, kommunikasjon med elev og foreldre og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp teoretiske og praktiske perspektiver på læring, samt bruk av læringsstrategier. Emnet behandler også tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartsdag.
Studentene har seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk