Etter fullført emne skal studentene kunne:
- beskrive spesialpedagogikkens historie og tradisjoner som profesjon og disiplin
- vise kunnskap om grunnleggende teori og begrep i spesialpedagogikk faget, slik som normalisering, inkludering, tilpasset opplæring, funksjonshemning vs. funksjonsnedsettelse, og sosiale/relasjonelle vs. medisinske/kategoriske perspektiver
- vise kjennskap til følgende vanskeområder: utviklingshemning, autisme, sosiale og emosjonelle vansker, sanserelaterte vansker, språkvansker, lese- og skrivevansker, og matematikkvansker
- redegjøre for forhold mellom læring i grunnleggende ferdigheter og utvikling av lærevansker
- redegjøre for spesialpedagogikkens rolle i en inkluderende skole og barnehage og etiske dilemmaer knyttet til dette
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning
2 ukers praksisperiode i skole/barnehage, sammenhengende med praksisperiode i PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage.(100% obligatorisk deltagelse.)
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk