kunne beskrive spesialpedagogikkens historie og tradisjoner som profesjon og disiplin
ha kunnskap om grunnleggende teori og begrep i faget spesialpedagogikk, slik som normalisering, inkludering, tilpasset opplæring, funksjonshemning vs. funksjonsnedsettelse og sosiale/relasjonelle vs. medisinske/kategoriske perspektiver
ha kjennskap til følgende vanskeområder: utviklingshemning, autisme, sosiale og emosjonelle vansker, hørsels- og synsvansker, språkvansker og spesifikke lærevansker
ha kjennskap til de ulike praksisfeltene der spesialpedagogisk arbeid foregår og til aktuelle styringsdokumenter
kunne redegjøre for spesialpedagogikkens rolle i et inkluderende læringsmiljø og etiske dilemmaer knyttet til dette
Innhold
Emnet gir en innføring i feltet spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv. Sentralt i emnet er spenningen mellom spesialpedagogikk som profesjon og disiplin og feltets forhold til allmenpedagogikk. Studentene skal primært forholde seg til spesialpedagogiske arenaer utenfor skolen. Her er arbeid med spesialpedagogikk som en integrert del av profesjonell virksomhet og som selvstendig fag og forskningsfelt fremhevet. Grunnleggende spesialpedagogiske dilemmaer blir drøftet, ikke minst forholdet mellom å gi et formålstjenlig tilbud og risikoen for stigmatisering. I forbindelse med disse dilemmaene blir ulike strømninger i feltet diskutert, for eksempel overrepresentasjon av etniske minoriteter, gutter og spesifikke risikogrupper blant individer som får spesialpedagogisk støtte. I tillegg vil det gis en innføring i de meste utbredte funksjonsnedsettelser gjennom hele livsløpet og det juridiske og administrative grunnlag for spesialpedagogiske tiltak.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning. Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent kortsvarsprøve. Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.
Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.