gjøre rede for kommunikasjon og gruppeprosesser med utgangspunkt i sentrale teorier og modeller
gjøre rede for relasjoner og relasjonskompetanse i en yrkessammenheng
beskrive hvordan sosiale nettverk kan anvendes i arbeid med individer, grupper og organsisasjoner
forklare hva gruppeveiledning innebærer og hvordan det kan anvendes i ulike sammenhenger
drøfte mulige konsekvenser av ulike typer ledelse
beskrive ulike typer konflikter og drøfte mulige strategier for konflikthåndtering
forklare interkulturell kommunikasjon relatert til grupper
reflektere over og analysere kommunikasjon og gruppeprosesser med utgangspunkt i egen deltakelse i gruppe
Innhold
Gjennom emnet får studentene kunnskap om gruppeprosesser og kommunikasjonsteori relatert til ulike kontekster. Det gis innføring i hvordan grupper dannes, vedlikeholdes og eventuelt avsluttes. Teori om kommunikasjon og fortolkning bidrar til å belyse hva som foregår i interaksjon mellom mennesker. Studentene får også innsikt i fenomener som angår menneskers oppfatning av seg selv og andre. Relasjoner og sosiale nettverk vektlegges som grunnlag for kommunikasjon og samhandling. Gruppeprosesser og kommunikasjon i bedrifter belyses blant annet gjennom temaene gruppeveiledning, ledelse og konflikthåndtering. Gjennom aktiv deltakelse i emnet får studentene praktisere og reflektere over kommunikasjon og gruppeprosesser i egen gruppe.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Eksamen
6-timers individuell eksamen under tilsyn.
Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.