gjøre rede for behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring
anvende ulike læringsteoretiske perspektiver til å forklare egne og andres læringsprosesser
forklare ulike forståelser av motivasjon og hvordan disse anvendes på ulike opplæringsarenaer
anvende pedagogiske teorier til å reflektere over egne og andres læringsstrategier
anvende didaktiske teorier og modeller til å belyse sentrale rammer for læring og opplæring
gjøre rede for viktige hensyn og dilemmaer knyttet til vurdering i ulike opplæringssammenhenger
Innhold
Læring er et av de mest sentrale begrepene i pedagogikk- og spesialpedagogikkstudiene. I dette emnet gis det en grunnleggende innføring i pedagogisk psykologi, med fokus på teorier om læring som er relevant for ulike arenaer for opplæring. Det gis en innføring i behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring. Emnet tar også opp didaktiske modeller og perspektiver på planlegging, organisering og vurdering av opplæringen. Disse ulike perspektivene danner grunnlag for å drøfte tilnærminger til sentrale pedagogiske temaer som motivasjon, læringsstrategier og vurdering.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre dager. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.