Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten:
kunne anvende coaching som en medarbeiderutviklende metode
forstå de etiske og maktrelaterte aspekter i utøvelse av veiledning og coaching
ha kjennskap til betydningen av relasjonsskapende aspekter og hvordan disse innvirker på effekten av coaching
kunne gjennomføre problembasert, verdibasert og løsningsfokusert coaching
forstå hvordan veiledning og coaching kan benyttes som lederverktøy
ha innsikt i hvordan ulike type lytte- og spørreferdigheter virker inn på reflekterende samtaler
Innhold
Et sterkere fokus på hvordan veiledere kan medvirke til kunnskapsutvikling og medarbeiderskap i bedrifter er av stor betydning for at virksomheter skal kunne omstille seg og bidra til livslang læring hos medarbeidere. Emnet gir innsikt og praktisk erfaring i hvordan veiledning og coaching kan bidra til kunnskapsutvikling i organisasjoner. Deltakerne får innsikt i hvordan utviklende samtaler kan gjennomføres og hvordan dette kan anvendes innenfor virksomhetens rammer og kultur. Betydningen av egen rolle og etiske refleksjoner vil bli vektlagt.
Sentrale tema i emnet er
innføring i veiledning og coaching med særlig blikk på anvendelse i organisasjoner
relasjonsferdigheter og relasjonskvalitet og hva som fremmer dette
innsikt i hvordan coaching kan anvendes som et veiledningsverktøy
forståelse av hvordan veiledning og coaching kan bidra til å utvikle en reflekterende praksis
forståelse av hvilke etiske utfordringer coaching og veiledning skaper i veilederrollen
Innsikt i hvordan veiledning og coaching kan bidra til medarbeiderskap.
Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, praktiske øvelser og veiledning. Praktisk trening/øvelser og arbeid med refleksjonsnotat og egenutvikling som veileder og coach mellom samlingene.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på 80 % av samlingene og innlevering av individuell oppgave, samt refleksjonsnotater og notat om sin egen utvikling som veileder.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter (A-F).
Studentevaluering
Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.