Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskap og ferdigheter:
Generell kompetanse (programmål)
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
Kunnskap Etter gjennomført emne skal studenten ha:
Ferdigheter Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
Emnet skal gi deltakerne praktisk og teoretisk kompetanse i ledelse av endringsprosesser med fokus på å lede mennesker i endring og omstilling. Emnet tilbys som et praktisk- og ferdighetsorientert lederprogram til mellomledere og andre som arbeider med endring og omstilling i ulike virksomheter.
Innholdet i programmet bygger på grunnteori innen organisasjonsutvikling (OU) med røtter tilbake til humanistisk tradisjon og idealer som demokrati, autonomi og medvirkning.
Programmet vil støtte opp omkring FN`s bærekraftsmål for å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning, samt fremme bærekraftig økonomisk vekst.
Programmet vil gi studentene praktisk kompetanse til å håndtere endring og omstilling individuelt, i team og i egen og andres organisasjon, og består av tre moduler:
1. Individuelle basisferdigheter - Endringsledelse
2. Teamledelse - Ferdighetstrening
3. Ledelse på organisasjonsnivå - Ferdighetstrening
Programmet gjennomføres normalt med fem fellessamlinger à to dager over to semester. Rundt 70 % av tiden på fellessamlingene består av trening med aktiv veiledning, og utføres på grunnlag av case, oppgaver eller konkrete intervensjoner som er planlagt gjennomført.
Mellom hver fellessamling inngår en obligatorisk halvdagssamling i mindre grupper hvor studentene trener på endringsferdigheter under veiledning. Treningen gjennomføres i grupper på tre til fem studenter (triade/team) og utgjør totalt fire halve dager. Konkret trenes det på ferdigheter innøvd i undervisningen og samlingene er ment for å sikre ferdighetsutvikling samt økt selvinnsikt.
Før første fellessamling gjennomføres et oppstartmøte med hver enkelt student for avklaring av motivasjon og forventninger.
Gjennom programmet vil studentene jobbe med selvutvikling og egen utviklingsplan. Det vil bli gitt tilbud om personlighetstest og lederkartlegging som støtteverktøy for selvutviklingen. Studentene skal føre logg på egentrening og sørge for oppdatering av egen utviklingsplan. Logg er selvevaluering av egne ferdigheter i treningsperioden og leveres digitalt. Det samme gjelder utviklingsplanen, som beskriver de viktigste mål og områder for vekst hos studenten. Logg og utviklingsplan leveres som refleksjonsnotat i de tre modulene i programmet
Det forventes at studentene har lest teori før samlingene gjennomføres, slik at teori kan anvendes i den praktiske treningen.
Nettstøttet undervisning (Canvas).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Mappevurdering. Skriftlig refleksjonsnotat, logg og utviklingsplan inngår i mappen. Teller 20 % av karakter.
2. 1 times muntlig gruppeeksamen. Studentgruppen får 48 timer til å jobbe med en praktisk oppgave, hvor grupppeferdigheter testes. Individuell karakter. Teller 40 % av karakter.
3. 2 timers muntlig individuell eksamen hvor teori og praktiske ferdigheter testes. Teller 40 % av karakter.
Bokstavkarakter. Mer informasjon i Canvas.
2 semester
30
Høst
Kristiansand
Handelshøyskolen ved UiA