Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
ha inngående kunnskaper om sentrale tema, teorier, begreper og redskaper som benyttes innen ledelsesfaget
ha innsikt i og ferdighet til å anvende teorier om ledelse til forskningsmessige og praktiske problemstillinger
kunne forstå hvordan ulike organisatoriske betingelser påvirker lederskapet
ha innsikt i og bevissthet om egen lederatferd, og kunne anvende denne for å utvikle egen ledelsespraksis
kunne kritisk reflekter over teorier, prosesser og effekter av ledelse
Innhold
Ledelse kan ha stor betydning for en organisasjons resultat, og i de senere årene har forventingene til god ledelse økt. Det kreves kraft i lederrollen, og stor kapasitet til å håndtere krevende beslutningsprosesser og komplekse situasjoner. For å belyse disse sidene ved det å være leder, trekker emnet opp fire hovedtema. Den første delen gir en oversikt over teorier, begreper og redskap om hvordan en kan forstå og studere ledelse som fenomen, funksjon og rolle. Den andre delen av kurset belyser kompleksiteten i ledelse gjennom organisatoriske og individuelle betingelser som påvirker lederskapet og effekten av lederskapet (f.eks. kontekst, politisk styring, sektorspesifikke trekk, personlighet, evner og ferdigheter). Den tredje delen reiser et kritisk spørsmål ved om ledelse alltid er bra? Eller er det slik at ledelse kan være «farlig»? Avslutningsvis vektlegges det hvordan en kan utvikle egne lederferdigheter. Denne delen ligger som et gjennomgående tema hvor en skal anvende teori og redskap(er) til å forstå og utvikle eget lederskap. Det vil bli lagt vekt på praktiske eksempler og krever aktiv deltakelse fra studentens side. Studenten skal selv samle inn og analysere et empirisk materiale ved hjelp av ulike lederverktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav (individuell) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen, individuell eller i gruppe (1-3 personer). Ved gruppeinnlevering vurderes besvarelsen samlet. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger girs ved semesterstart.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.